Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Pixar nadřadil prachy kvalitě, Zkažená úča rajcuje


ikona
Cival
pixartržby
...a Piráti z Karibiku 4 se už těší na miliardu dolarů... 

Jednou to přijít muselo. Pixar prostě musel padnout. Nechybující továrna na animované 3D sny si v půlce 90. let podmanila filmový svět a dlouhé roky nechtěla svou krasojízdu ukončit. Valily se peníze, ozývaly se chvalozpěvy, cinkaly ceny, zněl potlesk kritiků a dojatí diváci křehli na počkání. Skvostná série ale nemohla trvat věčně, protože žádný subjekt si v tom leckdy povrchním a penězi zmítaném prostředí filmového průmyslu nedokáže napořád udržet fazónu.

Jenže Pixar ne a ne vyloženě zakopnout. Selhání se čekalo už u prvních Aut. Maloměšťácká motoromance kritiky sice nenadchla tolik jako jiné pixarovky, u diváků ale bylo zase všechno v cajku a Auta si paradoxně vydobyla větší popularitu než konkurenční oscarovka Happy Feet. Pixar frčel dál a u Ratatouille, WALL-Eho nebo Vzhůru do oblak vždy zklamal jen bezvýznamnou minoritu diváků. A když klapla i sázka na další sequel Toy Story, mohlo se zdát, že Pixar je opravdu souborem geniálních lidí, co nikdy nemůže ani zavrávorat. Natož padnout na bradu.

U Disneyho smutnit nemusí. Tržby Aut 2 ve zbytku světa určitě budou vynikající.Jenže to by nesměla přifrčet druhá Auta - film evidentně vyrobený hlavně kvůli merchandisingu. Tahle značka je strašně populární. Okatá autíčka na nás čučí z krabic mléka i školních penálů (dodnes smrkám do papírových kapesníčků s Bleskem McQueenem), velké fabriky se můžou hlásit o to, aby i jejich kára měla svůj animovaný ekvivalent, a prťata barevná upištěná vozítka taky pořád zbožňují. Nic to ale nemění na skutečnosti, že už jednička byla po příběhové stránce možná nejslabší pixarovkou a že svět Aut ani samotné „postavy“ nenabízely moc potenciálu pro plnohodnotnou druhou jízdu.

Sequel se nicméně obrnil špiónskou zápletkou a přeci jen přifrčel na filmová plátna… a zklamal víceméně ve všech měřitelných ohledech. Diváci protentokrát nejásají a od kritiků se ozývá rovnou nespokojené bučení. Auta jsou první pixarovkou s negativními recenzemi, když jen třetina textů hodnotí film kladně. Průměrný rating 5,5/10 a všudypřítomné hlášky o nudící animované rutině, studiem zřetelně odfláknuté a nedotažené, není úplně příjemné číst. A ani americké tržby nejsou kdovíjak zázračné. Otvírák za 68 milionů jen o fous trumfl šedesátimilionový start prvních Aut (uvažte přitom inflaci a dražší 3D vstupné) a vůbec se nepřiblížil stodesetimilionovému odpichu loňského Toy Story 3. Auta 2 v Americe kupodivu tři sta milionů neutrží…

PIXAROVSKÉ OTVÍRÁKY

Finanční oddělení Disneyho ale smutnit nemusí. Zisky ze zbytku světa určitě ohromí (z části se už hrnou...) a pravděpodobně překonají 600 milionů dolarů. Hlavně se ale posypou stamiliony díky merchandisingu. Už před premiérou druhého dílu chytré kalkulačky počítaly, že se kolem téhle značky protočilo skoro 10 miliard dolarů – a i teď se budou výnosy z merchandisingu Aut počítat v řádech stovek milionů. Pro Disneyho tedy šlo o víc než smysluplný krok, jemuž se hlavouni nebáli obětovat i lesk slůvka Pixar. Po sérii chválených hitů si to asi můžou dovolit… zvlášť když příští projekt Pixaru vypadá tak zajímavě.

TRŽBY ANIMÁKŮ Z PRVNÍCH VÍKENDŮ

Solidní peníze se točí i okolo druhé víkendové novinky. Rozpustilá hrubozrnná komedie Zkažená úča, v níž Cameron Diaz svým stárnoucím, leč stále sympaticky stavěným tělem leští kapoty aut, komerčně uspěla. Start za 31 milionů dolarů představuje další letošní triumf eRkové letní komedie (viz megahitová Pařba v Bangkoku a nesestřelitelné Ženy sobě). Žůžové trailery a marketingově pečlivě budovaný obraz téhle přisprostlé veselohry přesně splnily svou úlohu a přivály úctyhodné peníze.

Jedinou vadou na kráse jsou průměrné recenze a stejně rozhárané divácké ohlasy. Na novou humornou klasiku to rozhodně nevypadá – spíš se podařilo skvěle prodat všechny zajímavější stránky jedné obyčejné legrácky. Ale to je dobře, každý přísun peněz do vyprazdňujících se pokladen kin se cení…

…zvlášť když i megaprodukce selhávají. O uplynulém víkendu nejhůř dopadl Green Lantern. Extrémně drahý a podle všeho i hodně špatně zadaptovaný comics propadl o 66% na 18 milionů za druhý víkend. Studiu Warner Bros., které oficiální náklady tlačí co nejvíc dolů, proto film určitě prodělá. Není divu, když ohlasy jsou tak mizerné a na Green Laterna se hodně rychle přestává chodit.

Obdivuhodnou stálicí se naopak stala retro scifárna Super 8, tentokrát na čtvrté pozici. Průběžných 89 milionů potvrzuje, že jde o další úspěšný projekt J.J. Abrams|J. J. Abramse, jenž na amerických tržbách přeskočí stomilionovou laťku.

Za rozpačitě přijatou rodinnou taškařicí Pan Popper a jeho tučňáci na pátém místě dál bojují výborní X-Meni. První třída má na kontě momentálně 132 mega z Ameriky a třístovku celosvětově, takže hrozba velkého průšvihu je zametena – ale i tak Foxové v příštích projektech vsadí spíš na Wolverina a jeho souputníky ze začátku 21. století.

Na sedmé a osmé příčce se vedle sebe seštelovaly dva výše zmíněné komediální megahity. Pařba v Bangkoku je půlmiliardová, levná taškařice o družičkách Ženy sobě naproti tomu za mořem utržila už skoro pětinásobek svého třicetimilionového rozpočtu. Velký respekt!

Desítku uzavírá čtverka Pirátů z Karibiku, která je už na dostřel bájné miliardě dolarů (985 milionů), a nechybí ani komerčně velmi úspěšná novinka Woodyho Allena Půlnoc v Paříži. Vesměs dobré zprávy.

Kompletní žebříček s tržbami zde.

Blíží se Den nezávislosti! Proto budou už od středy masakrovat kina Bayovi třetí Transformeři. Robotům se pokusí vzdorovat romantika Moje krásná učitelka Toma Hankse a holčičí oddychovka Monte Carlo.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (30)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace