Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Recenze soundtracku Pirátů a kolekce D. Elfmana


ikona
LukasMa
ost
Jak zní čtyřka Pirátů z Karibiku a devatenáct hodin hudební spolupráce Dannyho Elfmana a Tima Burtona?  

Další soundtrackové recenze od našeho redakčního profíka 

Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna

Autor: Hans Zimmer, Rodrigo Y Gabriela
Stopáž: 77:37
K nepřeslechnutí: Angry And Dead Again, On Stranger Tides, End Credits, The Pirate That Should Not Be

Hans Zimmer s oblibou spolupracuje s výraznými interprety, přičemž každý z nich stojí v jiné části hudebního spektra - zpěvačka Lisa Gerrardová (Gladiator), kytarista Johnny Marr (Inception) nebo houslista Joshua Bell (Andělé a démoni). Na soundtracku ke čtvrtému pokračování Pirátů z Karibiku se spojil s párem mexických kytaristů (Rodrigo Y Gabriela), který doplnil Zimmerovy tradiční melodie o svižné flamenco rytmy a kytarové balady. Temperamentní melodie hrané na „španělku“ jsou ve výsledku nejpříjemnější inovací soundtracku, jež do značné míry čerpá z hudby pro předchozí filmy. Dost možná proto zamrzí příležitostná “recyklace” starších motivů, a to i navzdory jejich usazení do zcela nového aranžmá.

Pochopitelně nechybí řada prověřených, jednoduše načrtnutých motivů (Guilty Of Not Being Jack Sparrow, End Credits), ani titánské sborové pasáže, které tradičně uvozují temnou stranu pirátského světa (Blackbeard). Mnohé posluchače však překvapí, že album je více méně prosté akčnějších pasáží a těžištěm soundtracku je právě zmiňovaná kytarová hudba. Zimmer velmi obratně zakomponoval do hudebního doprovodu podstatný detail, totiž skutečnost, že jedna z ústředních postav filmu je hispánského původu. Tajemné Angelice, která společně s Jackem pátrá po Pramenu mládí, je věnován stěžejní motiv, který se průběžně - v řadě drobných variací - prolíná takřka celým albem. Přestože dominantu tvoří zejména akustické kytary, soundtrack i navzdory tomu nepůsobí jednotvárným dojmem. Rodrigo a Gabriela jsou bezesporu všestranní hudebníci a škála jejich interpretačního rozsahu je opravdu široká. Většina skladeb proto neplyne v jedné rovině, v rámci jednoho hudebního stylu, ale baví častou změnou nálad, různorodou intenzitou přednesu a dynamikou obecně (Angry And Dead Again). Zpočátku jednoduchá technika hry přechází zcela bezprostředně k složitým stylistickým figurám, přičemž nejpůvabněji zní monumentální pirátský motiv za doprovodu “neučesaného“ kytarového zvuku (End Credits).

Zimmerova orchestrální hudba sice nedosahuje kvalit předchozího dílu, nicméně i tak je dostatečně zábavná, dramatická a především posluchačsky vděčná. Ve výsledku by se dalo hovořit o kompaktním hudebním zážitku, nebýt druhé poloviny alba. Poněkud bizarní součásti soudntracku je totiž sedm „tanečních“ remixů, které s menším či větším úspěchem variují původní filmové melodie. I snaha maximálně zpopularizovat soundtrack na poli moderní hudební scény by měla mít určitou míru a  omezení. Ačkoliv ne všechny z elektronických skladeb jsou špatné, své posluchače si najdou jen opravdu ztěží. Mezi fanoušky filmové hudby pak už vůbec ne.  

hodnocení: 7/10

Seznam skladeb:
1. Guilty Of Not Being Jack Sparrow (1:42)
2. Angelica (Featuring Rodrigo Y Gabriela) (4:17)
3. Mutiny (2:48)
4. The Pirate That Should Not Be (3:55)
5. Mermaids (8:05)
6. South Of Heaven Chanting Mermaids (5:48)
7. Palm Tree Escape (Featuring Rodrigo Y Gabriela) (3:06)
8. Blackbeard (5:05)
9. Angry And Dead Again (5:33)
10. On Stranger Tides (2:44)
11. End Credits (1:59)
12. Guilty of Being Innocent of Being Jack Sparrow (Remixed By Dj Earworm)  (2:45)
13. Angelica (Grant Us Peace Remix) (3:08)
14. The Pirate That Should Not Be (Remixed By Photek) (6:26)
15. Blackbeard (Remixed By Super Mash Bros & Thieves)  (5:26)
16. South of Heaven's Chanting 16. Mermaids (Remixed By Paper Diamond) (3:32)
17. Palm Tree Escape (Remixed By Adam Freeland) (5:28)
18. Angry And Dead Again (Remixed By Static Avenger) (5:49)


Danny Elfman & Tim Burton 25th Anniversary Music Box

Autor: Danny Elfman
Stopáž: více než 19 hodin hudby

Je tomu právě pětadvacet let od doby, kdy Danny Elfman složil soundtrack pro poněkud ztřeštěný snímek Pee-Weeho velké dobrodružství. Počínaje tímto okamžikem nechyběl Elfmanův hudební doprovod prakticky u žádného Burtonova filmu - čestnou výjimkou je Ed Wood (biografie o nejhorším režisérovi všech dob), kdy se oba dva tvůrci na krátký čas rozdělili. K výročí této mimořádné spolupráce vychází limitovaná kolekce všech soundtracků, které spojují nejen jména obou umělců, ale i obdobně excentrický a vskutku neortodoxní přístup k filmové tvorbě. 

Na úvod je nezbytné poznamenat, že hudba k Burtonovým filmům vycházela vždy v excelentní kvalitě a patřičné délce, aniž by na albu chyběly zásadní skladby či naopak přebývaly nic neříkající hudební fragmenty. V tomto ohledu je nové vydání všech soundtracků poněkud diskutabilní. I navzdory tomu však kolekce nabízí velice zajímavý materiál, který rozhodně potěší všechny fanoušky zmiňovaných umělců. Mezi klady rozhodně patří skutečnost, že jednotlivé soundtracky nabízejí kompletní hudbu - v případě Ospalé díry se jedná pouze o pár minut, ale kupříkladu Beetlejuice obsahuje velké množství hudby navíc. Alba povětšinou obsahují jak “filmové verze”, tak i skladby, které byly přítomné na původním soundtracku, tzn. koncertně upraveny tak, aby tvořily plynulejší a sevřenější hudební celek. Na z velké částí písničkových albech (Ukradené Vánoce, Karlík a továrna na čokoládu) může posluchač nalézt instrumentální verze jednotlivých písní, včetně nejrůznějších zkušebních či alternativních skladeb. Opravdovou raritou jsou pak syntezátorové demo nahrávky, při jejichž poslechu je snad každý nucen ocenit práci aranžéra a instrumentátora Steva Barteka. Ten totiž dokázal obdivuhodným způsobem „přetransformovat“ Elfmanovy triviální melodie na působivou a orchestrálně košatou hudbu, která je od demo verze často k nepoznání odlišná (Batman).

Danny Elfman je bezesporu jedním z nejvýznamnějších skladatelů současného Hollywoodu - a to i navzdory tomu, že jeho kariéra v současné době poněkud stagnuje. Elfmanova hudba je emotivně dostatečně bohatá a textura i technika hudebního přednesu velmi jemně odstíněna. Skladatel dokáže volně přecházet mezi křehkými melodiemi (Střihoruký Edward) a temnými kompozicemi, které nejvěrněji přibližují excentričnost a pokřivenost Burtonova světa (Batman, Ospalá díra). Kolekce kompletních soundtracků nabízí příležitost zhodnotit Elfmanův hudební styl v kontextu určitého uměleckého vývoje, ale hlavně okusit a zažít podstatnou část hudební historie, která se odvíjí od nezapomenutelné a neméně hodnotné tvůrčí spolupráce.

PS: Dárkový box nabízí krom vybrané hudby i exkluzivní DVD s rozhovory, knižní publikaci, výtvarné náčrtky Tima Burtona apod. Jediným, nicméně zásadním nedostatkem kolekce je její cena, která činí v přepočtu téměř devatenáct tisíc. 

Hodnocení: 10/10

Obsah kolekce:
Disk 1: Pee-Wee's Big Adventure
Disk 2: Beetlejuice
Disk 3: Batman
Disk 4: Edward Scissorhands
Disk 5: Batman Returns
Disk 6: Tim Burton's The Night Before Christmas
Disk 7: Mars Attacks!
Disk 8: Sleepy Hollow
Disk 9: Planet Of The Apes
Disk 10: Big Fish
Disk 11: Charlie And The Chocolate Factory
Disk 12: Tim Burton's Corpse Bride
Disk 13: Alice In Wonderland
Disk 14: Oddities And Ends 1985-2010
Disk 15: Curious And Curiouser Song Demos 1985-2010
Disk 16: Notes And Notions-Orchestra Only Versions 1985-2010

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace