Téma: Drahý Batman, levný Spider-Man
12:00 | 13.05.2011 |
Natočit v dnešní době comicsovou adaptaci není legrace. Rozpočet pro pořádný superhrdinský film se totiž málokdy vejde pod 100 milonů dolarů. Většinou se spíš usazuje kolem cifry 150 a ve výjimečných případech vystoupá i nad 200. Je The Dark Knight Rises, pokračování miliardového hitu Christophera Nolana, výjimečný případ? To si pište.
Warneři a spoluprodukující Legendary Pictures hodlají do filmu investovat víc než 250 milionů dolarů, což z něj činí nejdražší comicsovou podívanou od třetího Spider-Mana. Ten stál konkurenční studio Sony 258 milionů a Warneři se určitě budou tuhle částku snažit trumfnout. Jen aby se mohli chlubit tím, že dostalo jejich dítko tu nejlepší možnou péči. Je to rozumný nápad? Vzhledem k tomu, že The Dark Knight Rises nejspíš zboří pár rekordů, studio o svoje peníze určitě nepřijde. Na druhou stranu ale tahle cenovka vypadá dost přepáleně.
Nolanovo "utrácení" nám vlastně může být ukradené.V první řadě proto, že Nolan nepatří k těm režisérům, kteří by za obří peníze vypalovali zorničky ve velkém, řekněme transformeřím stylu. Rozpočet používá především k tomu, aby dotáhl svoji vizi k dokonalosti (= bezchybné triky a dojíždění za autentickými lokacemi), na což mu v minulosti stačilo 150 (Batman začíná), 185 (Temný rytíř) nebo 160 (Počátek) milionů dolarů. Může opravdu chystat něco, v čem uzříme tak velkou částku? Už proto, že Batman nevládne žádnými nadpřirozenými schopnostmi, si o tom dovolím pochybovat. Ale vzhledem k tomu, že by hlavním trumfem třetího Batmana rozhodně neměly být epické akční scény, nám Nolanovo "utrácení" vlastně může být ukradené. Zasloužil si ho.
Což mimochodem nemůžeme říct o ostatních superhrdinských filmech z nadcházejícího roku. U těch se totiž rozpočet spíše škrtí a na výsledných proktech by to sem tam mohlo být poznat. Snyderova Muže z oceli tahle obtíž nejspíš nepostihne (prý bude stát 175 milionů), polorestart motorkáře s hořící hlavou, reboot pavoučího muže a mohutná slezina borců od Marvelu ale žádné rozpočtové rekordy trhat nehodlají.
Aneb: Ghost Ridera: The Spirit of Vengeance pořídilo šílené režijní duo Neveldine-Taylor za něco přes 50 milion dolarů ("jednička" přitom stála 110). Je to vzácný případ, kdy rozpočet následujícího filmu klesá, tady ho ale lze jasně zdůvodnit tím, že tržby prvního Ghost Ridera zůstaly za očekáváními. A kdyby tvůrci obou Zastav a nepřežiješ nepřišli se svojí lacinější vizí, další film s podtitulem "Duch pomsty" by zelenou asi jen tak nedostal.
Únorový Ghost Rider ale kupodivu není jediným případem utahování opasků. To samé a ještě v mnohem větší míře potkalo i červencový flák The Amazing Spider-Man. Ten má v rukou nepříliš zkušený, avšak velmi talentovaný režisér Marc Webb (500 dní se Summer) a v jeho obsazení nenajdete jedinou etablovanou hvězdu. Právě tohle, společně s realističtějším a dramatičtějším pojetím filmu, znamená, že za něj chce Sony dát jen něco přes 80 milionů dolarů! Je to sice starší údaj a stále se mu těžko věří (první tři Spider-Mani dohromady vydělali 2,5 miliardy!), pravá částka by ale nemusela být o moc vyšší (100-120?). Za co také vyhazovat, když jsou všechny honoráře minimální, stylizace nabádá k trikové obezřetnosti a půl filmu se zabije dalším originem. Nejvíc by nakonec mohl stát digitální veleještěr, se kterým si to Peter Parker bude muset rozdat minimálně v závěru filmu.
Whedon dokáže za malé peníze velké věci.Třetím do nerozhazující party jsou pochopitelně Avengers, jelikož je Marvel po pouhých třech letech proslulý přísným dohledem na každý utracený dolar. Projevuje se to především na platech herců, jež regulují smlouvy až na 9 filmů dopředu. Na druhou stranu to ale studio vede k vybírání zajímavých spolupracovníků. K Thorovi se takhle dostal Kenneth Branagh, chystaného Iron Mana 3 bude kočírovat Shane Black a na Avengers dohlédne Joss Whedon. Právě Whedonův film má být monstrózní superhrdinskou týmovkou, která by teoreticky měla sežrat děsivé peníze. Tak tomu ale nebude.
První informace o rozpočtu hlásily 140 milonů, což je stejně jako stáli Iron Man a Kapitán Amerika, o 10 milionů méně než Neuvěřitelný Hulk a Thor, a docela daleko od Iron Mana 2 (spekuluje se o částce 170 - 200). Poté se naštěstí odhady zvedly na 170 milionů, při pohledu na Nolanovy plány s Batmanem, který bude těžko devastovat nepřátele stylem "kladivo + Hulk smash", to je ale pořád překvapivě malá částka. Uklidňovat nás tak musí fakt, že tvůrce Buffy a Angela dokáže za malé peníze velké věci. Jeho jediný celovečerák Serenity, který uzavíral seriál Firefly, totiž stál 39 milonů dolarů. A to šlo o prvotřídní sci-fi, v níž nechyběla krátká, avšak slušně velká vesmírná bitva. Ostatně už u traileru musí každý kroutit hlavou... tohle všechno za 39 mega?
Situace je tedy celkem jasná. Zatímco Marvel i pod Disneyovským dohledem operuje s přísnými finančními limity, u Warnerů (partner konkurenčního DC) se na peníze moc neohlížejí. Stopadesátimilionový Green Lantern nedávno dostal 9 bonusových milionů výhradně na posílení triků. Batman i Superman potom pro jistotu rovnou operují v rozpočtovém nadprůměru. Tyhle špásy ale nejspíš skončí ve chvíli, kdy vyschne potterovská studna, a další projekty od DC se budou držet relativně při zemi.
Flash nebo Wonder Woman vlastně k odpichu ani nepotřebují takovou sumu, jaká v létě zvedne ze země jejich zeleného kamaráda. V příštích letech bychom se tedy mohli plynule vrátit do střídmější sféry (mimo některé sequely samozřejmě), kterou letos reprezentuje retro X-Men: První třída od Foxů za 120 milionů. Stačí to na pořádnou comicsárnu? Jsem si docela jistý, že nám to Matthew Vaughn za měsíc jasně potvrdí, aby měli ostatní co dohánět.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry