Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

15 největších zklamání v pokladnách 2010


ikona
Cival
box officetématržby
Které filmy v loňském roce nejvíc komerčně pohořely?  

Leden skončil, a přestože ještě pár oscarovek dobíhá, účetní uzávěrku minulého roku máme z 99% úspěšně za námi. Když k ní přiložíme ucho, uslyšíme smích i vzlykání – protože k někomu se peníze sypaly, jiný naopak zůstal s kapsou poloprázdnou. Už jsme pro vás shrnuli pár zajímavých obecných dat a trendů, na mě je teď vrátit se ještě o třináct měsíců nazpátek a zrekapitulovat největší fiaska i komerční zázraky.

Začneme u škobrtnutí. V exaktním světě čísel jsou slova jako „průšvih“, „zklamání“ a „rozčarování“ dosti ošemetná, ale bylo by prostě nudné mluvit jen o propadácích a úspěších. Hledat i ty neprodělávající, ale přesto smutné případy je zajímavější… i když na opravdu kolosální průšvihy tyhle rozpačitě přijaté bijáky nedosáhnou.

15. Princ z Persie: Písky času

Odtud nová sága nevyroste. Hollywood by sice potřeboval další dobrodružství, které jde nastavovat alespoň do čtyř následujících sequelů, v Princi z Persie jej ale nenašel. Přímočará oddychovka se možná na plátně hezky leskne a jsou na ní vidět utopené úspory z prasátka Jerryho Bruckheimera, ale diváci si svého Prince příliš nehýčkali. A zavedená videoherní série se nepřelila v silný filmový brand. Při dvousetmilionovém rozpočtu a mohutném marketingu měly tržby zkrátka atakovat přinejmenším půlmiliardu, a ne slabých 350 mega…

14, Gulliverovy cesty
 
Zbytek světa jako spása – takových případů vídáme víc a víc, zvlášť u filmů pro celou rodinu nebo u velkých hereckých „slezin“. Například rozpačitá třetí Narnie se díky peněžním infuzím z neamerických trhů dostala přes 370 milionů celosvětově a vyvážila si tím alespoň částečně slabé „domácí“ tržby (podobně si hojí šrámy aktuálně i  Cizinec Angeliny Jolie a Johnnyho Deppa). Velkou záchrannou misi podstupují i Gulliverovy cesty. Na film hanobící literární předlohu od slavného britského satirika Jonathana Swifta se totiž logicky cpou trochu víc diváci v Evropě než v Americe. Jenže s 3D brýlemi a a vánočními svátky za zády se od filmu  tvůrců hitových Nocí v muzeu i tak čekalo rozhodně víc. Stillerovy taškařice cílily v pohodě na půlmiliardu - Gulliverovy cesty naproti tomu zcela propadly v Americe a jizvy jim nezaplaší ani plánovaných 150 milionů ze zbytku světa. Zaděláno bylo na výraznější sumu.

13. Legenda o sovích strážcích

Mezi fantasy pokusy to byla loni sakra velká řež. Většina z nich skončila neslavně. Novinka Zacka Snyder propadla v Americe a její globální tržby nedaly dohromady ani 140 milionů. Uvážíme-li, že jde navíc o animák pro celou rodinu a se zatraceně prďáckými trailery, je to jasné fiasko. Sucker Punch a hlavně Superman mají co napravovat.

12. Vlkodlak

Vlkodlak rovná se bolestivý poměr cena/výkon. Protahovaný, přetáčený a na režijní sesli „přeobsazovaný“ projekt stál majlant. Studio Universal přitom vědělo, že jde o jejich trademarkovou postavu, o možná nejslavnější žánrovou značku vůbec, a proto do ní sypalo další peníze na marketing. Vlkodlak byl tak nezvládnutý a schizofrenní po všech stránkách: Digitální orgie podivně kombinoval se stylovou ruční prací, rodinnou zábavu s eRkovou řeží a obrovské peníze polykal bez vidiny na jejich návrat. Mohutné náklady přes 150 milionů dolarů se na celosvětových tržbách nepovedlo ani dorovnat. A to si z výnosů ještě víc jak půlku samozřejmě rozebrali kinaři… Vlkodlak vyje bolestí ještě teď.

11. A-Team

Au. Tak tohle zamrzelo. Zábavná akční jízda, která dostala svojí rozpustilostí skoro celou redakci, v kině narazila. Mít k dispozici rozpočet 110 milionů, oblíbené herecké tváře, řízné trailery, solidní kampaň a hlavně legendární seriálovou značku, a přesto dopadnout z velkých letních blockbusterů víceméně nejhůř, to je prostě bolestivé. 177 mega je málo. A z nostalgie se žit nedá. Velká škoda, zvlášť když tenhle náraz hatí vyhlídky na další akční nátěry se stejnou bandou.

10. Zase ona!

Tak „úspěšná“, že u nás v tichostí míří rovnou nenápadně na DVD… Tahle komedie přitom měla od sudiček dopřáno. Jednak účast veleoblíbených hereckých matadorek Sigourney Weaver a Jamie Lee Curtis, jež mají na kontě už spoustu hitů. K tomu i mladistvé půvaby krasotinek Odette Yustman a Kristen Bell. A hlavně sílu disneyovského marketingu. Jenže film se nepovedl, a tak se ho distributor ani příliš nenamáhal zachraňovat. Taky z toho vylezly slaboulinké světové tržby těsně nad třicet milionů (zhruba o deset milionů nižší byl rozpočet). Přitom kdybyste začali počítat souhrnné zisky filmů obou dam v hlavních rolích, hodně brzy by se vám z těch cifer zavařila kalkulačka.

9. Marmaduk

Jako kočky a psi. Čivava z Beverly Hills. Marley a já. Lassie. Kdopak to mluví 3. Neuvěřitelná cesta. Všechny tyhle chlupaté filmy dokázaly bodovat, ať už v nich domácí mazlíčci štěkali, mluvili nebo se digitálně pitvořili. Jenže „hraný“ Marmaduk nezaujal. I když se chtěl vyčůraně svézt na skvělém Marleym a zároveň provést stejně komerčně úspěšný přesun z kreslené podoby jako Garfield, v zámořských kinech propadl a ani světové tržby jej úplně nespasily. Vždyť i výrazně levnější a skrz naskrz tupoučký Hotel pro psy z roku 2009 vydělával víc. I proto Marmaduka Češi asi nikdy pořádně nepoznají.

8. Zelená zóna

Ještě že se Matt Damon na konci roku zjevil v coenovce Opravdová kuráž, jinak by se snad začalo špitat o konci jeho kariéry. Nepovedený rok totiž přinesl nejen Eastwoodovo mysteriózní drama Život po životě, na které se zapomnělo asi tak tři dny po premiéře, ale i superpropadák Zelená zóna. Samozřejmě že tenhle kolaps všichni tak trochu čekali. Paul Greengrass holt ukecal hlavouny v Universalu, aby pustili žilou a napumpovali do jeho politicko-válečné probíhačky po Iráku sto melounů. Jenže plán na jejich splacení byl asi stejně tak reálný jako zprávy o iráckých skladech plných zbraní hromadného ničení. Investice se nemohly vrátit. Zvlášť bez oscarové fazóny a v jarním distribučním termínu. Kasovní průser se vším všudy v kinech nastřádal celosvětově jen 94 milionů – a mizí z paměti s vizitkou projektu, kvůli kterému určitě nestálo za to rozhádat se a zatípnout čtvrtého Bournea.


7. Čarodějův učeň

A ještě jedna zklamavší fantasy. Jerry Bruckheimer si kvůli ní musel vyrvat poslední vlasy, v nichž byla víra v dobrodružné báchorky o chrabrých hrdinech, spanilých dívkách a adekvátní dávce nadpřirozena. Čarodějův učeň sice hrál znovu tvrdě na efekt, ale ani tentokrát z toho nebyl hit, jaký by mohl Jack Sparrow brát vážně. Monstrózní stopadesátimilionový rozpočet utopil režisér Jon Turteltaub do sterilní velkopodívané, kterou nespasilo ani zacílení na celou rodinu. A ani drak v trailerech. Natož Nicolas Cage v klobouku. Celosvětové tržby za 215 mega prostě nemůžou vůbec stačit - Harry Potter svou čarodějnou konkurenci porobil o pět délek, a to taky nebyl zrovna v ideální kondici. Jerry Bruckheimer tak musí doufat, že mu vlasy dorostou nazpět díky čtvrtým Pirátům z Karibiku.

6. Těžká rozhodnutí

Indiana Jones a Rick O´Connell v jednom bijáku? Báječně by to znělo jen v případě, že by se hnali za bájnou Atlantidou, nad hlavami jim burácela ohromná vlna z písku a dole syčeli hadi. Jenže představitelé dvou slavných dobrodruhů raději zběhli do nemocnice a tam se propůjčili uslzenému dramatu o záchraně dětí. Taková americká Ordinace v růžové zahradě. S Harrisonem Fordem a Brendanem Fraserem na plakátech to ale i tak mohlo zabrat, jenže to by se ambiciózního filmu nesměla ujmout zbrusu nová filmová odnož televize CBS, která podprůměrný snímek absolutně zazdila v distribuci (koneckonců stejně jako akčňák Faster nebo Záložní plán s Jennifer Lopez). Kdybyste ukradli cívky s filmem a zakopali je doma na zahrádce, na tržbách by se to projevilo zhruba podobně jako marketingové čáry CBS Films. Za vše mluví fakt, že patnáctimilionové tržby z celého světa jsou druhým nejhorším výsledkem pro Harrisona Forda za posledních třicet let (hůř dopadlo jen Kramerovo Crossing Over, to ovšem do kin pouze lehoulince nakouklo).

5. Repo Men

Vnitřnosti netáhnou. Ani když je drsný příběh o jejich vykupování (nebo spíš vyřezávání) zabalen do hávu sympatické akční sci-fi, která se s ničím moc nepáře… a naopak v ní Jude Law dost často někoho rozpáře. Všichni víme, že i z fajnových trailerů byl cítit film, jenž se  sakramentsky dlouho odkládal a který nebude lehké prodat. Jenže v žánru akčních výplachovek moc podobně povedené úrody není, tuplem ne takové, ve které by váleli oscaroví herci. Proto je celková kasovní bilance – tedy 18 milionů celosvětově – naprosto tragická.

4. MacGruber

Aby těch nostalgických failů nebylo málo, vzpomínalo se vratce i na MacGyvera. Jeho dementní pokračovatel MacGrubera (v češtině Super Mac) si ze seriálové ikony chtěl tropit šoufky. Moc mu to nevyšlo, přestože u toho byla spousta prověřených televizních komiků a Val Kilmer v dvojnásobně tučném balení. I tak se zdálo, že MacGruber komerčně uspět musí, protože jako jeden z nejúspornějších filmů roku v široké distribuce (rozpočet deset milionů) měl spoustu manévrovacího prostoru k posunu do jasného zisku. Jenže humor vtipálků ze Saturday Night Live vůbec nikoho nezajímal. Devět mega celosvětově? Pche! Třetinu takovéhle sumy vydělá i Jiří Vejdělek v malinkaté České republice jen se Ženami v pokušení…

3. Poznáš, až to přijde?

Stomilionová romantická konverzačka přesně ukázala nástrahy hvězdného systému. Jen účast slavného herce vám miliony nezajistí, jejich honoráře ale přetrvávají. Jack Nicholson, Reese Witherspoon, Paul Rudd a Owen Wilson vyinkasovali spolu s oscarovým režisérem a scenáristou Jamesem L. Brooksem skoro šedesát milionů dolarů za romantiku středního věku Poznáš, až to přijde. Brooks ale tentokrát nenatočil novou Cenu za něžnost či Lepší už to nebude, anebo jakoukoliv jinou trvalku, ale jen vykastrovaný pokus o šmrncovní dramedii. Projevilo se to na zoufalých zámořských tržbách. Třicet mega není ani čtvrtinou oficiálního rozpočtu. A monstrózní stodvacetimilionové náklady nestihl zatím vyvažovat ani zbytek světa, protože s premiérou se většinou vyčkává… a leckde v kinech ani neproběhne. Na spásu by čekal jen naivka, co by klidně věřil i tomu, že Jessica Simpson jednou bude americkou prezidentkou. Tahle hvězdná sešlost prostě skončila katastrofou.

2. Scott Pilgrim proti zbytku světa

An epic of epic epicness. Nebo spíš epic fail? Vyberte si. Ano, Scott Pilgrim je stvořen k milování. Asi každý má okolo sebe pár jedinců, kteří si ujeli na tom, jak je Scott Pilgrim cool a v rámci „trendy a štýlo životního postoje“ tapetují svoje pokojíky i newsfeedy na Facebooku čímkoliv, co má s tím geekem hrajícím na kytaru něco společného. Adaptace výborného comicsu prostě frčí. A sakramentsky frčela i před svou premiérou na internetu. Na Twitteru, Facebooku, YouTube a pro mě za mě i RedTube víc jel jen Nolanův Počátek. Jenže i tenhle fakt byl filmu Edgara Wrighta houby platný. Scott Pilgrim celosvětově nasbíral jen 47 milionů! Zisky zůstal daleko za svou reputací a internetovým „buzzem“, ale i za náklady na svou výrobu. Onen obyčejný člověk, který reálně platí za lístky do kina, totiž hodil na „ty internety“ bobek a poslal miláčka sítě k šípku… i s jeho přebuzenou comicsovou show.  

1. Jonah Hex
 
Jakou má cenu Megan Fox v korzetu? Milionáři by si ji domů na hraní jistě pořídili klidně za dvacet milionů dolarů. Jenže na plátně a s prapodivným akcentem zajímala po boku Jonaha Hexe jen bandu škarohlídů, kteří předávají Zlaté maliny. Westernová adaptace stylového comicsu se vůbec nepovedla. A v mátožné marketingové kampani stihla jen prchavě zaujmout Meganinými kostýmky a jizvou Joshe Brolina. Jinak nic. Nula. Ani ty kulomety zavěšené na koni na popcornožrouty nezabraly, a tak se z Jonaha Hexe stal průšvih léta. A vlastně i celého roku. Utržených deset milionů je vizitkou naprostého zoufalství (o to překvapivější je, že jej předvedlo silné studio Warner Bros). Víc milionů by totiž utržila i sextape Megan Fox, pokud by ji někdo nastříhal do smyčky a nasadil na plátna kin.

Pokud vás ze všech těck komerčních průšvihů přepadla deprese, nemusíte se bát. Zítra se podíváme na filmy, kterým se v loňském roce dařilo v kinech výrazně lépe.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace