Nolan překonal Bruckheimera
00:00 | 19.07.2010 |
Christopher Nolan si ukrojil velké sousto. Vyžádal si 200 milionů na kriminální sci-fi o snech, která se nemůže prezentovat zavedeným názvem, superakčními trailery, ani neoddiskutovatelně hvězdnými jmény herců (míněno v komerčním slova smyslu – i Leonardo DiCaprio si spravil kasovní reputaci až před pár týdny díky Prokletému ostrovu). Studio Warner Bros. své finanční zdroje přesto uvolnilo a do Počátku zainvestovalo. Nolan je pro Warnery totiž jistotou, jíž musí podlézat i kvůli tomu, aby jim populární režisér natočil další batmanovský film.
Sázka do loterie ale marná nebyla. Počátek aspiruje na titul „nejlepší film léta“, kdekdo o něm mluví jako o nejvýraznějším projektu posledních let a i tržby jsou solidní. O moc víc než šedesát milionů dolarů, jež Počátek utržil o uplynulém víkendu v amerických kinech, se čekat nemohlo. Je to rozhodně úspěch. O jeho váze však rozhodnou až příští víkendy. Extrémní náklonnost fanoušků naznačuje, že by se Počátek mohl stát letní trvalkou a „polovičním Temným rytířem“, jenž blahé paměti schramstl 533 melounů z Ameriky a miliardu celosvětově. Ale zatímco fanboyové vyhnaly Nolanův snímek do extrémních výšin na filmových databázích (3. místo na IMDb, 95% na CSFD), ohlasy recenzentů a řadového diváctva jsou „pouze“ velmi spokojené. Zisky z kin tedy můžou klesat stejně jako u jakéhokoliv jiného povedeného blockbusteru (vzpomeňte si, jak hbitě vyklidila pozice brilantní comicsárna Kick-Ass). Když by ovšem Počátek „držel“ a tlačil se přes 200 milionů z amerických kin, hodnotila by se Nolanova snová anabáze definitivně pouze v superlativech.
Stříbrnou pozici v žebříčku uhájil animák Já, padouch. Připočetl si 32 milionů a vyhnal zisky na 118 mega, což při skromném sedmdesátimilionovém rozpočtu značí, že už od příštího týdne poteče k investorům, distributorovi a studiu čistý zisk. Tipovali byste tenhle animák na jeden z nejúspěšnějších titulů sezóny? Já ne.
Naopak druhé zklamání v rámci jednoho léta prožívá megalomanský producent Jerry Bruckheimer. Podruhé v krátké době mu nevyšla sázka na sterilní rodinné dobrodružství – kouzelnický Čarodějův učeň nasbíral jen 24 milionů za čtyři dny promítání a ohromně prodělá. Další spolupráce tvůrců superúspěšných Lovců pokladů, tedy režiséra Jona Turteltauba, Nicolase Cage a produkujícího Bruckheimera, se prostě nevyvedla. Oficiálně na ní padlo 150 milionů, v zámoří přitom film nevydělá ani polovinu! Navíc šance, že snímek zachrání tržby ze zbytku světa, podobně jako se to z velké části povedlo u problémového Prince z Persie, je v tomhle případě minimální. Je ale dobře, že Bruckheimerovi tyhle vykastrované jízdy na jistotu nevychází. Možná ho to donutí změnit taktiku... anebo rychle doklepe čtvrté Piráty z Karibiku a třetí Lovce pokladů, zahojí si finanční šrámy a pofrčí dál.
Čtvrté a páté místo okupují dvě komerční jistoty tohoto léta: Zatmění z Twilight ságy nasbíralo celosvětově už 480 milionů, třetí díl Toy Story hlásí globálních 630 mega.
Pouze třetinové propady prospívají Machrům a plní kapsy Adamu Sandlerovi a spol. Buranská komedie si na šestém místě připsala dalších deset milionů a celkově jich má už 129. Jednoznačně vynikající výsledek pro oddychovku, kterou jinak nikdo moc nechválí.
Naopak bleskurychle opadá zájem o Posledního vládce větru, jenž má momentálně na kontě 114 milionů a z Ameriky se rozhodně nezaplatí. Podobný sešup, jaký Vládce větru absolvoval před týdnem, teď okusili Predátoři. Akční filmy nemívají velké otvíráky, navíc jim šťáva dochází hrozivě brzo – a i na Predátory se přestává chodit sakra rychle. Propad o 72% srazil nostalgickou řežbu až na osmé místo pořadníku, s průběžnými čtyřiceti miliony. Americké výnosy se sotva dostanou přes padesátku. Pro fandy chlapských žánrů je to další rána do slabin.
Desítku uzavírá akční komedie Zatím spolu, zatím živí se superhitem Karate Kid.
Kompletní žebříček tržeb zde.
Za týden se popcornové léto překlápí do své méně atraktivní části. Premiéru má dětské fantasy melodrama Ramona a průměrný akční thriller Salt s Angelinou Jolie.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Si spíš myslím, že i když jsou výdaje na marketing nezanedbatelné, nejsou brány jako čistý výdej pro film, tak jak tomu je u samotného rozpočtu. Pak by přece jenom dávalo logiku tyhle dvě položky sloučit dohromady. A druhá věc je ta, co všechno se do něj počítá, a co všechno opravdu platí vlastní studio. Vemte jenom plagáty v Pražským metru. Kdyby každý mělo platit studio, nebyly by náklady 150M, ale 500M... Musí se na tom přece jenom podílet i lokální distributor. Jistě, v americe si to všechno ošéfuje samo studio. Ale celosvětově těžko. Navíc studio třeba vyplázne 1.5M na SB spot, na druhou stranu výroba nějakých žvýkačkových cetek, nebo triček přece patří taky do propagace, nebo ne? Kde se počítaj náklady na ty slavné hračky? A kde se objevují procenta z těch hraček? U cílovek jako je Potter je naboptnaný rozpočet, který se nepodařilo pokrýt z kin jen těžko prodělečný... Jiná situace je asi u toho Inception...
A vtírají se další otázky - co je konkrétně propagace v tištěném médiu? Recenze těžko, článek o natáčení už ale tak jednoznačný není... Fakt by mě někdy lákalo nahlednout pod pokličku hollywoodskému účetnicttví, ale tomu marketingovému...