Predátoři nestačili na Twilight a Padoucha
21:25 | 11.07.2010 |
Tak tak. V zámořském kasovním žebříčku se nejdrsnější vesmírní lovci zjevili až na třetím fleku. Ani umístění za novým animákem a romantickými upíry ovšem nemusí studiu Fox nahánět hrůzu. Vyplatil se totiž přístup producenta Roberta Rodrigueze, který Predátorům přikázal šetrný návrat ke kořenům. Jak k prvnímu dílu, tak i ke kořenům stromů v džungli, v níž nová jednotka elitních zabijáků čelí proslulým potvorám.
Oldschoolové pojetí sice nepřináší bombastickou akční sci-fi pro nové tisíciletí, stejně tak nevedlo ke zrodu další klasiky, kterou by šlo bez problémů promítat v dvojprogramu s prvním Predátorem. Zrodila se „akorát“ poctivě snaživá žánrovka, která alespoň neprzní sérii tak jako AVP nebo AVP 2. Rodriguez z producentské židle dohlédl na to, aby se šetřilo a rozpočet díky tomu prý nepřesáhl 40 milionů dolarů. V kinech se tedy promítá de facto nízkorozpočtová podívaná. A Predátoři díky tomu mohli vydělat i relativně skromný peníz, aniž by to sérii pohřbilo…
Studio proto může být s Predátory spokojené, přestože za ně diváci utratili „jen“ 25 milionů dolarů. Stejná suma zlomila vaz nostalgickým akčňákům A-Team a Zatím spolu, zatím živí, třikrát levnějším Predátorům ale bohatě stačí. V Americe snímek utrží okolo šedesáti mega, malinko vyšší suma se od něj čeká ve zbytku světa, což v souhrnu dává reálné šance na vznik dalšího dílu (nová verze má navíc solidní ohlasy).
Závratný optimismus ovšem nehrozí. Chlapské žánry na tom pořád nejsou příliš dobře a predátoří opening nedává naději, že by případná další lovecká jatka mohla pracovat s výrazně vyšším rozpočtem, za větší pozorností médií i „běžných“ diváků. Stačí si uvědomit, že i problematický Alien vs. Predator svého času otevřel za 38 mega. Zájem o tyhle potvory postě dál spíš upadá, novinka dvojice Antal - Rodriguez se z toho akorát zvládla vylhat snížením nákladů. Nicméně… aspoň že tak.
Spoustu otázek okolo úsporného rozpočtu rozvířil i nový animák Já, padouch. Ten vypadá jako klasická animovaná velkoprodukce, jejichž pořizovací náklady se v Hollywoodu momentálně pohybují někde mezi 150 – 200 miliony dolarů. U Padoucha se ovšem v kolonce „rozpočet“ uvádí těžko uvěřitelných 69 milionů! Že by šlo o účetní kouzla, jimiž si chtěla distribuční společnost Universal pojistit proti případnému komerčnímu neúspěchu? Zasvěcené hlasy spíš předpokládají, že Já, padouch těží z toho, že vznikl v útrobách zbrusu nového animačního studia Illumination Entertainment. To zatím jednoduše nemůže rozhazovat a kdovíjak štědře honorovat své zaměstnance. Proto jsou náklady na devadesátiminutovou rodinnou taškařici minimální. Navzdory zaměnitelné kampani se teď o Já, padouch s nadsázkou mluví jako o „kresleném Districtu 9“ letošní sezóny.
Platí to se vším všudy. Film posbíral výborné recenze, s nadšením na něj reagují i diváci, navíc se do pokladny sype hromada peněz. Já, padouch se uvelebil na první pozici v komerčním pořadníku, jelikož utržil 60 milionů za tři dny! Podceňovaný film (taky jsme mu nevěřili) si našlápnul na dvě stě milionů dolarů jen ze severní Ameriky a je dost pravděpodobné, že se v zimě 2011 porve o animovaného Oscara s Jak vycvičit draka a Toy Story 3. Letošní rok tomuhle žánru zjevně hodně přeje.
Úspěšný nástup dvou novinek nemůže zkazit náladu tvůrcům Twilight ságy. Zatmění má vyděláno – vždyť už po deseti dnech ve světové distribuci atakuje půlmiliardu utržených dolarů celosvětově! V Americe se Zatmění oproti minulému týdnu propadlo o 48% na 33 milionů, což průběžné zisky ze zámoří vyhnalo na 237 milionů.
V balíku jsou i Pixaři díky Toy Story 3. Trojrozměrný animák už nasbíral 340 milionů v Americe, zároveň ale svými výkony potvrzuje moji tezi o menší popularitě a menším natěšení ve zbytku světa. Tam třetí Toy Story prozatím nastřádalo „jen“ 213 melounů, proto v žebříčku celosvětových tržeb stále zaostává za Iron Manem 2 a skoro o půlmiliardy i za ďábelsky úspěšnou Alenkou v říši divů.
Na pátém místě je o poznání smutnější pohled na Posledního vládce větru. Katastrofální přijetí fantasy M. Nighta Shyamalana (přesnější by bylo spíš „odmítnutí“) vedlo k poklesu tržeb o 57% a jen sedmnácti milionům za uplynulý víkend. Poslední vládce větru díky nim přeskočil přes stovku, vyhlídky na stopadesátimilionové tržby z Ameriky se mu však vzdálily do oblasti fantasmagorie.
TRŽBY FILMŮ M. N. SHYAMALANA
TRŽBY FILMOVÝCH FANTASY
Naopak báječně se drží Machři Adama Sandlera. Oproti minulému týdnu ztratili jen 13% (!) ze svých víkendových výdělků, takže do kasy mohlo připlout dalších 16 mega. Machři mají na kontě už 111 milionů a poměrně výrazně překonávají předpoklady.
Slušná víkendová čísla bohužel nespasí Cruiseovu akční komedii Zatím spolu, zatím živí, na chvostu první desítky ji doplňují ještě megahitový Karate Kid, kasovně zklamavší akčňák A-Team a nezávislá komedie Cyrus.
Kompletní žebříček tržeb je k nahlédnutí zde.
Za týden se pokusí na velmi pěkné výsledky navázat popcornovka Čarodějův učeň a hlavně veleočekávaná novinka Christophera Nolana Počátek.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry