Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

OST: Podzimní pohoda


ikona
imf
Dneska taková malá výprava kolem světa, který nekončí za Pátou Avenue. Francií nasáklá Julie a Julia a africkými rytmy drnčící District 9. 

Proč zrovna tyhle dva filmy? Protože venku je hrozná zima, a tak člověk ocení něco hladivého a teplomilného, na rozdíl od běžné dávky tracků, které z vás vytřesou duši a pak vás použijí jako hadr na podlahu. Konkrétní volba navíc pramenila ze zdánlivých protikladů. Zatímco v Juliích na sebe hudba často strhává pozornost, District 9 je cvičením ve stealth taktice. Africké rytmy v něm berete jako samozřejmost, akční ruchadla zase dokonale zapadají do rychlých scén. Při samostatném poslechu se ale šance obou placek začnou srovnávat...

Julie a Julia

Autor: Alexandre Desplat
Stopáž: 43:24
K nepřeslechnutí: Julia's Theme, Julie's Theme, Stop the Train, Time After Time

Francouzský naturel a sklon k přeslazenému klavíru Alexandre Desplat rozhodně nezapře, a to ani ve chvíli, kdy o průměrně dlouhou stopáž musí srdnatě bojovat s písničkami. Romantiky a komedie obecně už takové bývají, ale buďme vděční, že alespoň těch pár tracků pro instrumentální část zůstalo. Upřímně řečeno, Desplatovi to docela sedne. I když vhodně odlišuje americkou a francouzskou část, přičemž to lepší zůstává na Starém kontinentě, jeho klavírní sóla a francouzské kavárenské hity začnou rychle recyklovat samy sebe. Zatímco Julia fasuje klasickou pařížskou skvadru nástrojů, takže výsledek od Ratatouille odlišíte jen díky ledabylejšímu stylu a podbízivému laškování (žádné náznaky temnějších pasáží, film k tomu ani nesvádí). Motiv Julie zní trochu jednodušeji a přirovnat by snad šel ke xylofonu, do kterého někdo mlátí kladivem. Začátek je hravý, ale pak se melodie rozpadne, což nezakryje ani omáčka nástrojů, které mají za úkol držet tempo. Jejich funkce je zjevná vteřinu poté, co si hlavní motiv na chvíli odpočine, ale není proč to kritizovat - tenhle soundtrack není ušit pro soustředěný poslech. Jako kulisa skvěle poslouží, pokud si chcete odpočinout od burácení z Pána prstenů nebo elektronického násilí od Zimmera. Povrchnost instrumentálek ovšem zachraňuje ta sice ohraná, ale pořád dost exotická pařížská část. Brooklynské motivy, jakkoliv dobře míněné, jsou často brutální a Desplat neví, kam je vést. Jednoznačně pozitivní je zařazení kratičkých motivů (Great Good Fairy, The Original French Chef Theme). Nedovedu si představit, že by je chtěl umlátit dalšími variacemi, takže za tyhle "ústřižky" dík.

A teď k písničkám. I tady dochází ke geografickému dělení, přičemž Amerika fasuje rockovější devadesátkový feel-good a Francie nasazuje old-school v podobě Charlese Aznavoura, aby se obojí sešlo a dokonale propojilo v Time After Time od Margaret Whiting. To je asi vlajková písnička, která utkví v paměti i díky poslední scéně filmu. Zbytek písniček ale stojí za poslech, bez ohledu na to, co víte o jejich interpretech. O ty vůbec nejde, stejně jako o instrumentální vrcholy. Tenhle soundtrack vyrábí atmosféru a kulisu... nic víc, ale ani nic míň. Každý obývák ho přivítá s otevřenou náručí. Pokud tedy včas přeskočíte Doris Day a její neposlouchatelnou "kvokárnu" A Bushel And A Peck.

Hodnocení: 6/10

Seznam skladeb:

1. Julia's Theme - Alexandre Desplat
2. Julie's Theme - Alexandre Desplat
3. Great Big Good Fairy - Alexandre Desplat
4. The Original French Chef Theme - Alexandre Desplat
5. Starting Out - Alexandre Desplat
6. What Should I Do? - Alexandre Desplat
7. Eggs - Alexandre Desplat
8. Psycho Killer - Talking Heads
9. A String Of Pearls - Alexandre Desplat
10. Mes Emmerdes - Charles Aznavour
11. Time After Time (Instrumental) - Alexandre Desplat
12. Burning The Stew - Alexandre Desplat
13. Leaving Paris - Alexandre Desplat
14. My Husband Left Me - Alexandre Desplat
15. Stop The Train - Henry Wolfe
16. A Bushel And A Peck - Doris Day
17. The New York Times - Alexandre Desplat
18. Bouef Bourguignon - Alexandre Desplat
19. Julia Hates Me - Alexandre Desplat
20. Last Supper - Alexandre Desplat
21. Time After Time - Margaret Whiting

District 9

Autor: Clinton Shorter
Stopáž: 29:44
K nepřeslechnutí: District 9, Exosuit, Heading Home, Wikus Is Still Running

District 9 byl příjemné překvapení po všech stránkách, o tom není pochyb. Soundtrack talentovaného zelenáče Clintona Shortera ovšem zůstává trochu ve stínu událostí, protože je ušit na míru filmu tak dokonale, že ho vnímáte jen ve vyloženě vypjatých okamžicích. Když zní mocný africký chorál do pozadí záběrů na Johanessburg, prostě to berete jako přirozenou součást servírované pohlednice. Samostatná zkušenost se soundtrackem, byť je příliš krátký (skladatelovo jméno s tím určitě nemá nic do činění), je tentokrát povinností, zejména pro fanoušky Hanse Zimmera z let dávno minulých.

Inspirace u německého hitmakera je zjevná. Shorter sice hned v úvodu útočí velmi atmosférickou a hlavně hutnou (skoro sedm minut) skladbou, pojmenovanou jednoduše District 9, ale zpod chorálového základu se derou agresivní trubky a prostě se do toho čím dál tím víc buší. Soundtrack sice zní analogověji než klasická digiprodukce od Zimmerů, ale lehce předvídatelné hrátky s etnickými prvky a pozdější bezuzdné úskoky k nefalšované akci (Exosuit je jako Skála na steroidech), jsou povědomé i lidem, co slyšeli nějakou tu zimmerovku během krasobruslařské exhibice. Shorter ale moc dobře ví kam sáhnout a kdy ruku vytáhnout, takže je tahle "imitace" podobně příjemná jako kdysi Badeltův Stroj času, který stavěl na osvědčených základech, ale s trochou motivace to dotáhnul k jednomu z nejlepších (a nejpřehlíženějších) soundtracků svojí doby. Shorterovi k podobné metě chybí délka i odvaha, protože si půjčuje od kolegů často i celkovou náladu skladeb (v Heading Home jsou slyšet Transformers, Wikus Is Still Running je smeknutím před Powellovým Bournem). Jako jednohubka je to v podstatě neprůstřelné a mírná neoriginalita je tváří v tvář Shorterovu resumé (které je... hádáte správně... hodně krátké) pochopitelná. Důležité je, že tenhle kluk má talent a vaše uši si budou tu půlhodinku lebedit v etnoakčním rytmu. Jen doufejme, že Shorter dostane šanci zazářit v něčem větším a že z něj Hollywood neudělá akčního dělníka (mám tě rád, Briane Tylere, ale máš na víc). Podpořte ho - na Amazonu stojí soundtrack pouhých devět dolarů, na iTunes ještě o babku míň. Vaše uši vám to vrátí do posledního centu.

Hodnocení: 7/10

Seznam skladeb:

1. District 9
2. I Want That Arm
3. She Calls
4. Exosuit
5. Harvesting Material
6. Heading Home
7. A Lot Of Secrets
8. Back to D9
9. Wikus Is Still Running
10. Get Him Talking
11. Prawnkus

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace