Narnie bronzovým americkým hitem
22:56 | 01.01.2006 |
Ještě na začátku (dnes už) loňského roku málokdo z nesečtělých filmových nadšenců tušil, jak velké eso Disney skrývá v šanonu s nápisem The Chronicles of Narnia. Jak přicházely první ukázky z hotového filmu, dařilo se produkci postupně otupovat hlasy, které hranému debutu Andrew Adamsona přisuzovali v porovnání s blízkým Pánem prstenů pouze jepičí život, až jsme se nakonec museli i u nás na MZ věnovat v souvislosti s první slokou z Letopisů Narnie silnému otvíracímu víkendu i následnému honu na Konga. Co bylo naznačeno, jest dnes dokonáno. Hned po neděli se Narnia znovu uvelebila na prvním místě vánočního box-office a lumeni od Disneyho si mohli připíjet nejen na rok 2006, ale i na dokonalé naplnění jejich distribuční taktiky. Ta totiž vyšla do puntíku: V době premiéry měl Potter už tu největší diváckou kanonádu za sebou, takže do říše Narnie putovala jak utěšená „premiérová suma“, tak i následných 70 milionů, které přineslo pouhých devět vánočních dní. Narnia se vrátila na vrchol v pravou chvíli a a nynějšími 209 miliony (tedy bez nedělních a pondělních tržeb - za mořem znovu čachrují s prodlouženým víkendem) bez problémů šmikne doposud třetího nejúspěšnějšího zlatokopa na severu Ameriky, Spielbergovu Válku světů. Jejích 234 milionů kouzelným šatníkem proteče nejpozději následující neděli.
Ostatně i z tohoto důvodu se spekuluje o likvidaci usurpátora stříbrného stupínku, čtvrtého Harryho Pottera, jenž se s obstojným - byť už zdaleka ne vrcholným – vánočním výnosem prokouzlil k 273 milionům. Narnia má samozřejmě šanci, šanci samu o sobě extrémně překvapivou (vzhledem k ohromné fanouškovské základně malého čaroděje), osobně ale víc věřím Ohnivému poháru. Malá konkurence příštích týdnů sice nabádá k opaku, Letopisy Narnie ale zákonitě museli projít zenitem, takže v době, kdy se rodinné výlety do kin významně omezí, nebudou už příspěvky na konto Letopisů toliko bombastické. Ale možná se pletu a kromě tří premiér příštího týdne (Bollova předem deklarovaného propadáku Bloodrayne, béčkové pseudosandlerovky Grandma's Boy a hororu Hostel, oprašujícího komerční odkaz Saw) bude Narnií záhy terminován i obrýlený čaroděj.
Ve stínu Narnie se dobře vede i dětskému snu Petera Jacksona, jenž si dvacet dnů od premiéry hýčká svých 158 milionů dolarů, což není suma ani tak závratná, jako spíš sympatická. King Kong se v klidu přenese přes 200 milionů, aby následně zhynul na úrovni snesitelné pro Universal i Kongovy odpůrce. Stejně jako v minulém týdnu se i tentokrát pod dvojblokem blockbusterů zahnízdily dvě komediální sázky na jistotu, zahrnující Martinovo druhé Dvanáct do tuctu, jež se tlačí na výsledných osmdesát milionů s decentní ztrátou na Finty Dicka a Jane. Co je šeptem, to je čertem Jennifer Aniston (21 M) a Základ rodiny (už dokonce 41 M) s hodně podobnými zisky přesvědčují o sváteční zálibě v lehce sentimentální rodinné pletichaření, zatímco sedmá Gejša bojuje s hořkosladkými pocity z prvních dnů – v porovnání s jiným „oscarovým artem“ se o ní diváci docela zajímají (celkem 25 M), přesto se její oficiální šestaosmdesátimilionový rozpočet bude pokrývat hlavně z mimoamerických tržeb. Brooksovi Producenti jsou na tom o poznání hůř, jelikož i po expanzi do dvanácti stovek kin drhnou bídu (v úhrnu zatím za 9 M), z níž se ztěží vyhrabou i v roli komerčního maratonce. Desítku uzavírá Spielbergův Mnichov (12 M). Tomu se ovšem budeme věnovat až příští týden, kdy se rozleze do půldruhého tisíce kin.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry