Zlatý kompas komerčně zklamal
01:42 | 10.12.2007 |
Je 9. prosince 2005. Do víc jak tří a půl tisícovek zámořských kin vstupuje první díl plánované fantasy série podle knížek C. S. Lewise s rozpočtem okolo 180 milionů dolarů. Velkolepé trailery zvou na epickou fantasy plnou roztomilých zvířátek, spektakulárních bitev a tradičních morálních poselství. Kvality filmu sice zůstávají daleko za očekáváním (kritici však pějí chválu), přesto si první díl Letopisů Narnie přichází o prvním víkendu na nádherných 65 milionů dolarů.
Je 9. prosince 2007. Do víc jak tří a půl tisícovek zámořských kin vstoupil první díl plánované fantasy série podle knížek Philipa Pullmana s rozpočtem okolo 180 milionů dolarů. Velkolepé trailery zvou na epickou fantasy plnou roztomilých zvířátek, spektakulárních bitev a tradičních morálních poselství. Kvality filmu sice zůstávají daleko za očekáváním (ani kritici nepějí chválu), přesto si Zlatý kompas přichází na ... ooops ... mizerných 26 milionů!
Kde je problém? Můžeme se dohadovat o přežranosti cílového publika i o tom, že očekávání okolo fantasy Chrise Weitze v posledních dnech nepříjemně stagnovala, přesto se jako hlavní důvod nabízí otázka víry. Je snad náhoda, že konzervativní americké rodinky, v nichž se Bible louská dřív než slabikář, v hojném počtu navštíví naivně „prokřesťanskou“ Narnii, zatímco ateistickému Zlatému kompasu (za hlavní záporáky jsou v něm pánové z Magisteria, organizace nápadně připomínající římskokatolickou církev) se až na pár výjimek vyhnou? Myslím že ne. New Line Cinema se teď na vyznavače Ježíše Krista asi hodně zlobí, trocha negativního šumu okolo „té kacířské pohádky“ je totiž připravila o pár desítek milionů dolarů. Samozřejmě, kdekdo bude namítat, že víceméně stejná nálepka naopak vytáhla mezi hity Šifru mistra Leonarda - jenže ta hnala do kin místo nepřemýšlivého křesťanského stáda nepřemýšlivé stádo ateistů, jež mělo pocit, že opravdu objevuje věci, které zničí autoritu církve svaté. Zbytek známe všichni (rozzlobené e-maily, které mě obviňují z toho, že mě Vatikán podplatil, abych Šifru sestřelil, mám stále uložené :-). Zlatý kompas si na svých sto milionů během Vánoc bez problémů dohmátne, ze záporných čísel jej však bude muset znovu zachraňovat zbytek světa. S ohledem na půlmiliardové tržby Narnie to asi nebude dvakrát těžké, přesto si v New Line Cinema natáčení dvojky důkladně rozmyslí. Rozhodně mi to nevadí, protože se tím nabízí prostor pro odstranění Chrise Weitze z pozice režiséra. Důvody hledejte v recenzi, která vyjde zítra po půlnoci ...
Protože Zlatý kompas byl znovu jedinou velkou premiérou týdne, žebříček se ani tentokrát prakticky nezměnil. Proto jen telegraficky. Nízké třetinové propady udržely na druhém místě Kouzelnou romanci (10 milionů, celkem 83) a na třetím černošskou rodinnou veselici This Christmas (5 milionů, celkem už 42). Blížící se Vánoce avizuje čtvrté místo, na které znovu vyšplhala komedie Santa má bráchu. Patnáctiprocentní (!) pokles tržeb dotlačil Vaughnovu komedii k průběžným 65 milionům, ještě o deset milionů víc má pátý Beowulf – ten po světe už dohromady nastřádal milionů 150. Na šestou a sedmou příčku vystoupaly nízkonákladové „hity“ Tahle země není pro starý a August Rush, naopak naposledy se v top desítce udrželi nudný Hitman (celosvětově má 50 melounů), neúspěšný thriller Awake Jessicy a Haydena (zatím deset milionů) a sympatický Pan Včelka (celkem 120 milionů, rozpočet je ale prý plných 150!).
Za týden bude konečně zase živo. Výnosnost afroamerických blábolů se pokusí potvrdit The Perfect Holiday, na nejmenší děti budou pištět Alvin a Chipmunkové a další hit do své nablýskané sbírky se pokusí přidat i nejúspěšnější herec dneška Will Smith. Už teď si říká Já, legenda.
Kompletní žebříček hledejte tady.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
link